DİKKAT EKSİKLİĞİ İÇİN KÜÇÜK ÖNLEMLER


Dikkat eksikliği olan çocuğunuz / öğrenciniz varsa aşağıdaki önlemleri gözden geçirin;


  • Sınıfın ön sırasında (öğretmenin talimatlarını iletebileceği tahtaya yakın bir yerde) sıklıkla iyi sonuç verir. Böylece öğretmenin çocuğu kontrol altında tutması kolaylaşacaktır.
  • Sürekli göz göze gelmeye, omzuna dokunmaya çalışın. Dikkat eksikliği olan bir öğrenci ile göz göze gelerek, yanına gidip omzuna dokunarak onu “daldığı alemden” geri getirebilirsiniz. Sık sık tekrarlayın.
  • Bu çocukların çoğu görsel öğrenicilerdir. Görsel materyaller sunmak, tahtaya renkli tebeşirler ile başlık, konunun özeti, anahtar sözcük, önemli cümleler ya da söylemek istediklerinizi yazmak dikkatlerini derse çekecektir. Çünkü renklerin ve şekillerin kullanılması onların organize olmasına yardımcı olur.
  • Aynı ders içinde sık sık teknik değiştirmeli, durağan anlatım yerine sınıfı dolaşarak ders anlatmalısınız. Böylece ders anlatımını rutin ve sıkıcı olmaktan çıkarmalısınız.
  • Dikkat dağınıklığı olan çocuğa sık sık soru sormalı, tahtaya kaldırmalı, sınıf içinde aktif bir şekilde hareket edebileceği ortam hazırlanmalıdır.
  • Uygulaması gereken kurallar basit ve anlaşılır olmalıdır. Kuralları yazın ve her dakika göz önünde olacağı bir yere asın. Çocuklar kendilerinden ne beklendiğinden emin olduklarında, çevrelerindeki kişilere daha fazla güven duyacaklardır. Ayrıca iç disiplin kurmalarına yardımcı olacaktır. (Sınıfta uyulması gereken kuralları gerekirse her gün- ya da her hafta başı tekrarlamakta yarar var.)
  • Bu çocuklar için her gün yapılacak işler ya da işlenecek dersler ilk ders tahtaya yazılmalıdır. Böylece hangi derse hazırlanması gerektiğini bilir.
  • Öğren ve Anlat Yöntemi kullanılabilir. Yani öğrendiği konuyu anne- babasına, öğretmene, ya da bir arkadaşına anlatması istenildiğinde daha etkin öğrenir. Çünkü daha dikkatli dinler. Ayrıca zaman zaman grup çalışması yaparak, öğrencinin konuyu arkadaşlarından dinleyerek öğrenmesine teşvik yararlı olabilir.
  • Okul sonrasında yapması gerekenleri yazması için yardımcı olun. Bunun için dersin bitmesini beklemeyin. İzin verin hemen o sırada yazsın. Böylece, dikkat eksikliği olan çocukların en büyük özelliklerinden birinin önünü alabilirsiniz: ERTELEME.
  • Büyük projeleri, küçük ve bitirilmesi kolay parçalara bölün. Bu kural, Dikkat eksikliği olan çocukların öğrenimlerindeki en hayati kuraldır. Büyük projeler Dikkat eksikliği olan öğrencileri hemen yıldırır ve “Ben- bunu- bitirmeyi -asla- başaramam” demelerine neden olur. Oysa büyük bir işi kolayca başarılabilir küçük parçalara bölmek, onları ürkütmeyecektir. Bu çocuklar genellikle sandıklarından daha fazlasını başarabilirler. Öğretmen böylece çocuğa kendini kendine ispatlayabilmesi için yardımcı olur. Özellikle küçük çocuklarda bu yöntem, başarısızlık korkusuna kapılan çocukların yaşadıkları öfke nöbetlerinin de önüne geçer. Daha büyük çocuklarda ise genellikle yerleşmiş olan, yenilgiyi baştan kabullenmek olgusunun önüne geçer.
  • Övün, sırt sıvazlayın, onaylayın, cesaret verin, umutlandırın.
  • Olanak buldukça çocuğa sorumluluğunu verin. Sırt çantasını nereye koyması gerektiğini hatırlayabilmesi için kendi kendine bir yöntem bulmasını sağlayın. Nelere ihtiyacı olduğunu ona dikte etmek yerine sizden yardım istemesini bekleyin.
  • Evden-okula-eve bir ödev defteri tutturun. Bu yöntem ev ile okul arasında sürekli bir iletişim sağlanması için en geçerli yöntemdir.
  • Günlük karne sistemi geliştirin. Çocuk küçükse karne eve gitmeli daha büyükse direkt olarak çocuğa okunmalıdır. Günlük karne disiplin amaçlı değil ama cesaret verici olmalıdır.
  • Talimatlarınızı basitleştirin. Seçilecek şıkları basitleştirin. Zamanlamayı basitleştirin. Basit cümleleri kavramak daha kolaydır. Ama renkli cümleler kullanın, renkli bir dil dikkat toplamaya yardımcı olur.
  • Çocuğun başarılarını yakalamak ve övmek için hep tetikte olun. Dikkat eksikliği olan çocuklar, o kadar fazla başarısızlık yaşarlar ki, verebileceğiniz her türlü olumlu tepkiye ihtiyaçları vardır. Göz ardı edilmemesi gereken diğer bir nokta da; bu öğrencilerin övgüye çok olumlu tepki verdikleridir. Cesarete, çok ama çok ihtiyaçları vardır. Sanki övgüyle büyür ve gelişirler. Övgü almadıkları durumda siner ve içlerine kapanırlar. Dikkat Eksikliğinin en fazla zarar verdiği alan, çocuğun kendine olan güvenidir. Onun için bu çocukları övgü ve cesaretle beslemeyi unutmayın.
  • İşlerin nasıl yapılması gerektiğini tekrarlayın, yazın, söyleyin, tekrar tekrarlayın. Dikkat eksikliği olan kişiler direktifleri bir kereden fazla duymak ihtiyacındadırlar.
  • Çocuğun neler öğrendiğini sık sık kontrol edin. Dikkat eksikliği olan çocuklar için bu tür kontroller çok yararlıdır; çalışmaya devam eder, kendilerinden neler beklendiğini bilir, hedeflerine ulaşıp ulaşmadıklarını gözlemleyebilir ve cesaretlenirler.
  • Sınıfta şakacı, alışılmışın dışında, neşeli biri olmaya çalışmalısınız. Dikkat eksikliği olan çocuklar, eğlenceye bayılırlar ve hemen katılırlar. Bu da dikkatlerini toplamalarına neden olur- hem çocuğun hem de sizin. Çocukları çifter ya da üçer gruplar halinde ayırın. Birlikte çalışabilecek grup şeklini bulana kadar denemekten vazgeçmeyin.
  • Öğrendiklerini daha sonra hatırlayabilmek için küçük notlar yazmalarını önerin. Notlara yalnızca kendilerine söylenenleri değil kendi düşüncelerini de eklemeleri yararlı olur. Bu yöntem söylenenleri daha dikkatli dinlemelerine neden olacaktır.
  • Evde yüksek sesle kitap okumasını önerin. Sınıfta, olanak buldukça yüksek sesle okuyun. Çocuğun tek bir konu üzerinde odaklanma alışkanlığı kazanmasına yardımcı olun.
  • Tekrarlayın, tekrarlayın, tekrarlayın.