FEN VE TEKNOLOJİ SINAVINDA SORUMLU OLUNAN KONULARIN ÖZETLERİ

Aşağıdaki yazıyı word olarak indirmek için BURAYA tıkla. GEZEGENİMİZ DÜNYA ünitesinin ilk konusu da sınavda soru olarak karşınıza çıkacak :)
____________________________________________
ÜNİTE 4: IŞIK VE SES
Karanlıkta görebilir miyiz?
Gündüz gözlerimizi kapadığımızda gördüğümüz yalnızca karanlıktır.Gözlerimizi açtığımızda ışığı ve çevremizdeki cisimleri görürüz.Çevremizdeki cisimleri görmemizi sağlayan ışıktır.Varlıkları daha iyi görebilmemiz için bulunduğumuz ortam yeterince aydınlatılmalı.Cisimleri görebilmemiz için; cisim ışık yaymalı yada cisim, üzerine düşen ışığı bize yansıtmalı.
Işık canlıların hayat kaynağıdır.Güneş ışığı insan vücudunda bulunan d vitamini aktif hale geçirir.
Bitkilerin gelişimi için önemlidir.Bitkiler, besin yapmak için oksijen üretebilmek için güneş ışığını kullanırlar.
Meyvelerin olgunlaşması ve tatlanması için ışığa ihtiyaç duyar. Bunun yanında ışığın olumsuz etkileri de vardır.
Güneş ışığının altında çok kalan cisimlerin rengi değişir. Güneşin altında çok kalan besinlerin tadı da değişir.
Güneş ışığı altında çok kalmak güneş çarpmasına neden olur.
Çevremizde ışık kaynakları:
Işık yayarak çevresini aydınlatan cisimlere ışık kaynağı denir.Işık kaynakları doğal ve yapay olmak üzere ikiye ayrılır
Doğal ışık kaynakları:Başta güneş olmak üzere diğer yıldızlar şimşek, canlılardan ateş böceği doğal ışık kaynaklarındandır.Doğal ışık kaynakları kendiliğinden ışık yayarlar.Işığı kendileri üretirler.En büyük ışık kaynağı güneştir.
Cisimleri güneşi yaydığı ışık sayesinde görürüz.
Yapay ışık kaynakları:Ampul,mum,el feneri,trafik ışıkları gibi cisimler insanlar tarafından yapıldığı için yapay ışık kaynağı olarak adlandırılır. Işık kaynakları yalnızca görmemizi sağlamaz,Isınmamızı da sağlar.
Sıcak ışık kaynakları:Çevresine hem ışık hem de ısı yayan kaynaklara denir.En büyük ısı ve ışık kaynağı güneştir.
Güneş hem ısıtır hem de aydınlatır.Elektrik ampulü, mum,ateş,gaz lambası sıcak ışık kaynaklarıdırlar.
Soğuk ışık kaynakları:Bazı ışık kaynakları çevreye ışık yayar ama ısı vermezler.Bunlar florasan, ateş böceği… gibi.
Kendiliğinden ışık yaymayan ve bir ışık kaynağı tarafından aydınlatılan cisimlere aydınlatılmış cisimler denir. Buna en güzel örnek AY dır. Güneşten aldığı ışığı bize yansıtır.
Yıldızlar kendi ışığını üretir, gezegenler ise sadece yansıtıcı görevi görürler.
Işık bir enerjidir. Ve kaynaktan çıkan ışık ok gibi doğrusal olarak yayılır.
Geçmişten günümüze aydınlanma: İlk insanlar ateşi bulduktan sonra yaşadıkları mağaraları hem aydınlatıp hem de ısıtmışlar.
Daha sonra çıra ve meşaleleri uzun yıllar aydınlanma aracı olarak kullanmışlar. Hayvansal yağları kullanarak yağ kandilleri kullanıldı. Daha sonraları gaz yağını bulmuşlar ve petrol delikleri üzerine yakarak aydınlanmışlardır. 1879 da Thomas Edison ark lambasını bularak ucuz  ve kullanışlı elektrikli ampulü buldu. Ampul: Elektrik enerjisini ışık enerjisine dönüştüren araçtır.
1927 yılında daha ucuz ve kullanışlı flüoresan lamba bulunmuştur. 1980 li yıllarda halojen lambalar icat edildi. Bu lambalar çok ışık verip çok elektrik tüketmektedirler.
ateş---meşale—yağ kandili— mum --gaz lambası—ampul—flüoresan—halojen (neon) lambalar---
Günümüzde yapay ışık kaynakları kullanılıyor.
Işık da çevreyi kirletebilir mi?
Işığı gereğinden fazla kullanmak ışık kirliliğine neden olur.İşyerlerinde,reklam panolarında ki ışıklar ışık kirliliğine neden oluyor.
Işık kullanımına dikkat etmemiz göz sağlığı için önemlidir.Bulunduğumuz oda yeterince aydınlatılmalıdır.
Işık doğrudan gözümüze gelmemelidir.Gece ders çalışırken masa lambası kullanılmalıdır.Çalışırken ışığın sol üstten gelmesine dikkat edilmelidir.Gereksiz yanan lambalar söndürülmelidir.Elektrikle çalışan araçlar gerekmiyorsa çalıştırılmamalı
Işığın az gerekli olduğu yerlere güçlü ampul takılmamalı.Park ve sokak aydınlatmalarında kullanılan ışık kaynakları aydınlatılacak ortama yönlendirilmelidir.
Işık kirliliği göz sağlığımız dışında gece uçuşu yaparak sıcak bölgelere giden göçmen kuşların yollarını şaşırarak yanlış yere gitmelerine ve ölmelerine sebep olur. Yumurtadan çıkan karetta kaplumbağalar deniz yerine sahil kenarındaki kuvvetli ışığa doğru gitmekte ve yolda ölmektedirler. Ayrıca ışık kirliliği olan şehirlerde gökyüzü net görülemediği için bilimsel araştırmalar yapılamamaktadır. Uygun yerlere yerleştirilmeyen sokak lambaları bazen sürücünün gözünü almakta yada ışığı sokağa değil de yukarı verdiği için karanlık yollarda kazalar olmaktadır.
Ses
Her sesin bir kaynağı vardır. Çevremizde ses veren ve ses oluşturan cisimlere ses kaynağı denir.
Kulağımıza gelen bazı sesler doğal bazı sesler ise yapaydır.
Rüzgâr uğultusu, gök gürlemesi, dalga sesi, yüksek bir yerden akan su şırıltısı, kuş ve böceklerin sesi doğal sestir. Bu sesleri üreten kaynağa da doğal ses kaynağı denir.
Müzik aletlerinden, ulaşım ve taşıma araçlarından çıkan, sesler de yapay sestir. Bu sesleri üreten kaynaklara da yapay ses kaynağı denir.Ses kaynağından çıktıktan sonra  her yöne yayılır.Sesin yayılma özelliği olmasaydı kaynağından çıkan sesler kulağımıza kadar gelmezdi.Ses dalgalar halinde yayılır. Ses dalgalarını bizler göremeyiz. Ses bir enerjidir.
Dalgalar halinde yayılan ses uzaklaştıkça dalgalar zayıflaşır. Bu nedenle ses kaynağına yakın sesler güçlü duyulur, ses kaynağından uzaklaştıkça sesin duyulması güçleşir.Ses dalgaları havada hareket ettiği gibi suda ve katı cisimlerde de yayılır.
Sesin kuvvetli veya zayıf olmasına sesin şiddeti denir.
Sıcak havalarda ses daha hızlı gider. Soğuk günlerde ses yavaş gider.
Not:Gök gürültüsü olduğunda ışığı önce görüp sesi de sonra duymamızın sebebi ışık sesten daha hızlı yayılmasıdır.
Ses katı sıvı ve gaz maddelerde dalgalar halinde yayılır.
Ses titreşimdir.Ses titreşimler sonucu oluşur.
Müzik aletlerinde ses titreşimler sayesinde oluşur.Davulun sesi derinin titreşmesi ile, flütün sesi içerideki havanın titreşmesiyle, keman ve mandolinin sesi tellerin titreşmesi ile oluşur.
Elimizi konuşma halinde gırtlağımıza dokundurduğumuzda titreşimleri hissederiz. Akciğerden gelen hava titreşimler sonucunda ses olarak dışarı çıkar.
Sonuç olarak ses maddelerin titreşmesi ve ileri geri hareket etmesi ile ortaya çıkıyor.
Sağlıklı bir insanın kulağı saniyede titreşim sayısı 20 ile 20.000 arasındaki sesleri duyar.
Titreşimleri 20 den az ve 20.000 den fazla sesleri duyamaz. Hayvanların kulakları daha hassastır.yarasa gözleri iyi görmez ama kulakları çok hassastır. Balinalarda bizim duyamadığımız sesleri duyar. At, köpek ve kümes hayvanlarının da işitme duyuları iyi gelişmiştir. Kulağımızın duyamadığı seslerden bir çok alanda yararlanabiliriz.
Yer kabuğunun yapısının incelenmesinde. Denizaltı araştırmalarında. Petrol arama çalışmalarında, Tıp alanında,
Böbrek taşlarının çatlaması ve ültrason denen cihaz ile insan vücudunun dinlenmesinde.
Sesin şiddetini artırmak ve uzaklara ulaşmasını sağlamak için; megafon, hoparlör ve mikrofon kullanılır.
Ses her doğrultuda yayıldığından dağılır ve duyulması gereken yerlere ulaşmaz.
Koni şeklinde olan megafon sesi topar ve uzaklara duyurur.
İnsanları rahatsız eden ve hoşa gitmeyen seslere gürültü denir.Gürültülü ortamlarda şu olumsuzluklar görülür:
Dikkat dağılır verimlilik azalır. Ruhsal bozukluklar ve aşırı sinirlilik. Yüksek sesle konuşma alışkanlığı görülür.
Baş dönmesi baş ağrısı görülür. İşitme bozuklukları ve işitme kaybı görülür. Yüksek sesle müzik dinlenilmemelidir.
Seste çevreyi kirletir.Gürültülü çevre sağlıklı çevre değildir.Teknoloji ile birlikte şehirlerde gürültü arttı
Sağlığımızı olumsuz yönde etkileyen bu duruma ses kirliliği denir.
Ortak yaşam alanlarında gürültü yapılmamalı. Gürültülü atölye ve fabrikalar şehir dışlarına yapılmalı
Çevre ağaçlandırılmalı. Gürültülü iş yerlerinde kulaklık kullanılmalı
Pencerelerde çift cam kullanılmalı. Apartmanlarda yalıtım malzemeleri kullanılmalı . Sinema ve tiyatrolarda ses yalıtım malzemeleri kullanılmalı.
ÜNİTE 3: KUVVET VE HAREKET
Hareketli varlıkları gözleyelim
Ø  Çevremizdeki varlıkların bazıları hareketli bazıları da hareketsizdir.
Ø  Cansız varlıklar hareketsizken canlı varlıklar hareketlidir.
Ø  Hareket etmek canlıların ortak özelliğidir.
Ø  Bir cisim bulunduğu noktadan ayrılmıyorsa hareketsizdir. Sınıfta tahtaya kalkan öğrenci oturana göre hareketlidir.
Ø  İnsanlar zamandan kazanmak için hareketli varlıklar icat etmişlerdir.Bunların en önemli olanı ise tekerleğin bulunmasıdır.
Ø  Dünyanın hızının sabit olması bize hareket etmiyor muş gibi algılamamıza neden olur.
Ø  Hareket 4 türlüdür. Hızlanma, yavaşlama, sallanma ve dönme
Cisimleri hareket ettirme ve durdurma
Günlük hayatımızda farkına varmadan bir çok hareket yaparız.
Odanın kapısını açmada, televizyonun düğmesini kapamada bir hareket uygularız.
İtme yada çekme şeklinde uygulanan cisim hareket eder.
Yerde duran bir cisme vurduğumuzda itme uygularız.
Ağır bir yükü kaldırmak için çekme uygularız.
Bir yelkenlinin hareket etmesi için rüzgâr itme kuvveti uygular. Topu yukarı fırlatırken uygulanan kuvvet itme şeklindedir. Topun yere düşmesi ise yerçekimi kuvveti şeklinde oluşur.
Ama her şeyi itme yada çekme ile hareket ettiremeyiz. Mesela sınıf duvarını istekte hareket etmez.
Hareketsiz bir cismin hareket etmesi için yeterince kuvvet uygulanmalıdır.
Bir cismi durdurmak için hareketin  ters yönünde kuvvet uygulamamız gerekir.
Ama çok hızlı büyük cisimleri durdurmak tehlikelidir.
Hızla giden arabalarda mutlaka emniyet kemeri takmalıyız.
Varlıkları hareket  ettirmek için uygulanan itme ve çekmeye kuvvet adı verilir.
Kuvvet cisimlerin hareketini ve şeklini etkiler.
Her gün karşılaştığımız bir çok olayın nedeni kuvvettir.
Teneke kutunun üzerine oturunca çökmesi. Bir yayı çektiğimizde yayın uzaması.Güneş sistemindeki gezegenlerin bir düzen içerisinde hareket etmesi. Mıknatısların birbirini itmesi yâda çekmesi.
Bizler kuvveti göremeyiz kuvvetin üzerindeki etkileri gözlemleyebiliriz.
Kuvvetin cisimlere etkisi
Kuvvet duran cisimleri hareket ettirir.
Duran bir cismi hareket ettirmek için hareket ettiğimiz yönde kuvvet uygulamalıyız.
Kuvvet hareket eden bir cismi yavaşlatır yada durdurur.
Hareket eden bir cismi durdurmak yada yavaşlatmak için cisme ters yönde kuvvet uygulamalıyız.
Hareket eden cisimleri hızlandırır.
Kuvvet hareketin yönünü değiştirir.Kale direğine çarpan topun geri dönmesi.
Kuvvet cisimleri döndürür.Cisimler uygulanan kuvvetin etkisiyle dönebilir.Bisikletin tekerleğinin dönmesi. Musluk başını yada tornavidayı çevirmek gibi.
Kuvvet cisimlerin şeklini değiştirir.Kuvvet uygulanan hamurun şeklinin değişmesi buna güzel bir örnektir. Bazı cisimler şekil değiştirse de kuvvet bitince eski haline geri döner. Mesela yayı çekince uzar ama bırakınca eski haline geri döner.
Kuvvetin; duran cisimleri hareket ettirme, hareketli cisimleri durdurma, hareketin yön ve hızını değiştirme, cisimleri döndürme ve şekil değiştirme gibi etkileri vardır.
ÜNİTE 2 DEN  MADDENİN SON İKİ KONUSU:
Sevgili öğrenciler madde ünitesinin sonundaki 2 konudan birkaç soru gelecektir.  
Tabiatta hazır olan maddelere doğal, insan yapısı olanlara ise yapay madde denir. Doğadaki maddenin fabrikada işlenmesi ile oluşan haline ise işlenmiş madde denir.  Buğday, pamuk, yün doğal ama Naylon,plastik, teflon, vinleks gibi maddeler yapay maddelerdir. Altın doğal ama bilezik işlenmiş maddedir. Yağmur, sel, rüzgar, sıcaklık farkları, deprem ve volkan patlamaları, gibi doğa olaylarının etkisiyle maddeler değişikliğe uğrar. Pamukkale ve peri bacaları doğa olayları sonucu oluşmuştur.
Isı da maddeyi değiştirir. Isınan madde erir. Soğuyan madde donar. Yani hal değiştirir. Katının sıvı olmasına erime, sıvının soğuyup katı olmasına ise donma denir. Ayrıca ısı maddenin genleşmesine yani boyunun uzamasına sebep olur. Isı sonucu bazı maddeler tanınmayacak hale gelir. Şekerin ısıtılınca siyah olması gibi. Bu olaya bozunma denir. Sıcak madde ile soğuk madde arasına ısı alışverişi olur. Isı kütlesi ve hacmi olmadığı için madde değildir. Isı bir enerjidir. Isınan maddenin sıcaklığı artar bu sıcaklık artışını termometre ile ölçeriz..
İçinde kendinden başka madde bulunmayan maddeye saf madde denir. Birden çok saf madde bir araya gelmesi ile oluşan maddelere ise karışım denir. En güzel örnek aşure yada salatadır. Karışımı oluşturan maddeleri görebiliriz. Ve bunları ayırabiliriz. Karışım maddeleri ayırmak için şu yöntemler kullanılır.
Suda çözünme, süzme, eleme, buharlaştırma,yüzdürme,mıknatısla ayırma. Demir, nikel, kobalt gibi maddeleri mıknatıs çeker. Bazı maddeler suda batar. Bazıları suda yüzer. Bazıları da erir. Bu özelliklerden hareketle karışımları ayırabiliriz.
Bir maddenin diğer bir madde içerisinde gözle görülmeyecek biçimde dağılmasına çözünme denir. Şekerin suda dağılması gibi.
Erime ile çözünme aynı değildir. Erime ısınan maddenin hal değiştirmesidir. Çözünme ise bir maddenin diğer madde içinde kaybolmasıdır.
ÖNEMLİ: Kuvvet ve Hareket, Işık ve Ses üniteleri ile Maddenin son konularının bu kısa özetine ek olarak sınıfta yazdırdığım yerlerden çalışmanızı tavsiye ederim.                                      Ziyagokdogam.blogspot.com