DESTEK VE HAREKET, İSKELET, KEMİK ÇEŞİTLERİ, İSKELETİN TEMEL KISIMLARI, EKLEM

FEN  VE TEKNOLOJİ

A- DESTEK VE HAREKET

İSKELET:
Merhaba benim adım iskelet,şimdi size kendimi tanıtacağım.

Vücudunuzda kemiklerden oluşan, hareket etmenizi ve vücudunuzun dik durmasını sağlayan yapı benim.Önce size beni oluşturan kemiklerimden bahsedeyim.Yetişkin bir insanda 206 tane kemik bulunur. Bebeklerde ise daha fazla kemik vardır. Bunun sırrı ise bebeklerde daha kaynaşmayan kemikler vardır.Kemiklerimin hepsi aynı değildir.İskeleti oluşturan kemikler 3 çeşittir. 

DEVAMI AŞAĞIDA :)

KEMİK ÇEŞİTLERİ
1.Uzun Kemik: Ben iskeleti oluşturan kemik çeşitlerinden bir tanesiyim.Kollarda ve bacaktaki kemikler benim.
2.Kısa Kemik: Kısayım ama çok işler yaparım.Beni el ve ayak parmaklarınızda,el ve ayak           bileklerinizde,omurlarınızda,kulağınızın içinde  bulabilirsiniz.
3.Yassı Kemik:Ben de kemik çeşitlerinin sonuncusu yassı kemiğim.Kafatası,kaburga kemikleri,leğen kemiği,kürek kemiği gibi kemikler işte benim.
Teşekkür ederim kemikler.Şimdi de temel kısımlarımı size tanıtacağım.

İSKELETİN TEMEL KISIMLARI

Ben(iskelet) 4 kısımdan oluşurum.Bu kısımlarımın çok önemli görevleri vardır.Bunlar:


1.KAFATASI: Beynimizi dış etkenlerden korur.

2.GÖĞÜS KAFESİ:İçinde bulunan kalp ,akciğer gibi önemli organımızı dış    etkenlerden Korur. 12 sağda 12 solda olmak üzere 24 tane kaburga kemiğinden oluşur.


3.OMURGA:İskeletin dik durmasını sağlar.Omurgayı “omur” adı verilen kısa kemiklerden oluşur.Omurlar  33 tanedir.Omurga vücudumuzda “S”şeklindedir. 


4. KOLLAR VE BACAKLAR:
İskeletin hareketini sağlayan kısımlardan birisidir.
  
EKLEM

Merhaba ben destek ve hareketi sağlayan etkenlerden birisi olan eklemim. Kemik çeşitlerini öğrendiniz değil mi? İskeletin oluşması için kemiklerin bir araya gelmesi gerekiyor. İşte bütün kemiklerin birbirine eklendiği yerde beni (eklemi) bulabilirsiniz. Hareket sınırına göre çeşitlerim vardır.
Oynar Eklemler: kollar ve bacaklar
Yarı Oynar Eklemler: omurga
Oynamaz Eklemler: kafatası

EKLEMİN GÖREVİ:
Kemikleri birbirine bağlamak ve hareketi sağlamaktır.

KAS

Merhaba ben de destek ve hareketi sağlayan etkenlerden birisi olan kasım. Vücudumuz sadece iskeletten oluşsaydı sizce birbirimizi tanıyabilir miydik ?Vücudunuzu saran ben (kaslar) ve deriniz olmasaydı işiniz oldukça zor olacaktı. Bütün kemikleri saran benim. Kemik ve eklemlerle uyum içinde çalışarak hareketi sağlarız.

Kasların Yapısı: Ben lifli yapıdayım. Yani şeklimi pamuk ipliğine benzetebilirsin.
Kasların Çalışması: Ben kasılıp gevşeyerek çalışırım. Bir kemiğin hareketini iki kas grubu sağlar. Kemiklere bağlanan bu iki grup kastan bir tanesi kasılıp şiştiğinde karşısında bulunan kas grubu gevşer ve düzleşir.Böylece hareket gerçekleşir.
Kasların Görevleri: Ben vücuda şekil verme, hareketi sağlama ile görevlenderildim.

İskelet ve Kas Sağlımız İçin;

1.   Doğru beslenmeliyiz. (et ve yumurta yemeliyiz, süt içmeliyiz.)
2.   Egzersiz yapmalıyız.
3.   Çok ağır yükler kaldırmamalıyız.

4.   Duruş, oturuş ve yürüyüşlerimize dikkat etmeliyiz.