Dikkat Eksikliği

Dikkat Eksikliği Probleminde Öğretmenlere Ve Velilere Öneriler
Dikkat eksikliği hiperaktivite ve birlikte görülebilirken, dikkat eksikliği tek başına da görülebilir. 
Dikkat eksikliği olan çocukların belirtileri.. YAZI AŞAĞIDADIR

 Öğrenmeye yönelik ilginin az olduğu görülür.
 Ödev yapmayı sevmez, öğretmenlerinin ve ailenin zoruyla öde yapmak ister.
 Ödev yapmak zor gelir, dolayısıyla masa başına oturduğunda çeşitli bahanelerle kalkmak ister.
 Başladıkları işi bitirmekte zorlanır, bir işi bitirmeden diğerine geçmek ister.
 Onlarla konuştuğunuzda sizi dinlemiyormuş gibi bir izlenim yaratır.
 Kendisinden istenilen şeyi birkaç defa söyledikten sonra yapabilir.
 Sınıfta dersi takip etmekte zorlanır.
 Uyaranlar onlar tarafından çok büyük algılanır ve kolayca dikkatleri dağılır.
 Ders dışı materyallerle çok uğraşır. ( Kalem çevirir, bir şeyler karalar…)
 Derste sıkıldığı için sınıfın dikkatini ve huzurunu bozacak davranışlar sergileyebilir.
 Okuma yazma becerisi arkadaşlarından daha kötü olabilir.
 Okurken sıkça hata yapabilir.
 Unutkandırlar
 Sınıfta, sokakta sıkça eşyalarını kaybedebilir.
 Kendilerine uygun düzenli ve sistemli bir ders çalışma planı düzenleyemezler.
 Sabırsızlıkları nedeniyle, soruyu çabuk okuma, yarım yanlış okumaları neticesinde
sınavlarda dikkat hataları yaparlar.Bu sebeple iyi bildiklerini bile yanlış cevaplayabilirler.
 Test sınavlarında aklını karıştıran, çeldirici şıklara kolay yönelirler.
 Zeka düzeyi iyi olan ve özel öğrenme güçlüğü olmayan çocuklar ilkokulun 3.ve 4.sınıflarına
kadar derslerde sorun yaşamayabilirler. Çalışmadıkları ve dersi iyi izlemedikleri halde notları
kötü olmayabilir. Konuların ağırlaşmasıyla birlikte ders başarısızlıkları yaşanmaya başlanır.
 Günlük sorumlulukları almaktan hoşlanmazlar, genelde dağınıktırlar ve kurallardan pek
hoşlanmazlar.
Öneriler…
 Dikkat dağınıklığı olan öğrencinin düzene, kurallara ve sınırlandırılmalara ihtiyacı
vardır. Sınıf kurallarınızın olması, bunların sınıfa asılması, gerekli görüldüğünde
öğrenciye hatırlatılması, daha dikkatli davranmasını sağlayacaktır.
 Dikkat dağınıklığı olan öğrenciyi, camdan uzak, tahtaya daha yakın, gözünüzün
önünde olacak bir sıraya oturtmak kontrol etmenizi kolaylaştıracak ve dikkatini biraz
daha toparlamasına yardımcı olacaktır.
 Böyle olan öğrenciye dersi anlatırken yakın durmak, arada elinizi omzuna
dokundurmak dikkatini canlı tutmasına yardımcı olur.
 Dersi anlatırken, yanından geçtiğinizde anlattığınız konuyu belirten sayfayı
gösterebilirsiniz.
 Dikkati dağılmaya başlayan öğrencinize (dersle ilgisi olması şart değil) basit bir soru
sorabilirsiniz. Sürpriz soru tekniğini kullanabilirsiniz. Sürpriz sorunun geleceğini belirten sinyaller
verip, gözlerinizi sınıfın üzerinde gezdirip, heyecanı artırabilirisiniz. Bu onarlın
dikkatini canlandıracaktır.
 Görsel materyal kullanımı, öğrenciyi düşünmeye itecek sorular, grup çalışmaları da
faydalı olacaktır.
 Ödevlerin mümkünse kısa olması çocukların yapabildiklerine dair inancını artıracaktır,
uzun ödevlerde tam yapılmadıysa tolere edilebilir.
 Başarılarının takdir edilmesine ihtiyaç duyarlar, sık sık güçlendirmek, olumlu geri
bildirimlerde bulunmak, daha fazla çabalamalarını sağlayacaktır. Sonuç mükemmel
olmasa da takdir edildiğinde bir sonraki seferde daha dikkatli olmasını sağlayacaktır.
Dikkat eksikliği olan öğrenci ile baş etmek sabır isteyen bir süreçtir. Bazı davranışları (
dalıp gitmesi, komuta uymaması, dağınık olması) karşısında kaideye alınmadığımız
düşünebilir ve gerilebiliriz. Sergiledikleri davranışlarının onların çok da elinde olmadığını,
fizyolojik etmenlerden kaynaklı olduğunu düşünmek sabrımızı ve toleransımız arttırabilir.
Ailelerine önerebilecekleriniz…
 Öncelikli olarak bu ‘Çocuk neden böyle diye?’ düşünmek yerine, ‘Çocuğum için neler
yapabilirim?’ şeklinde düşünmelerine yardımcı olabilirsiniz.
 Sabırlı olmaları gerektiğini, sık sık hatırlatma yapmaları gerekebileceğini, sınırlar ve
kuralların olması gerektiğini belirtebilirsiniz.
 Ders çalışmak için belirli bir yerlerinin olmasına, ders çalışacakları yerin düzenli
olmasına, dikkat çekici nesnelerden arınmış olmasına dikkat etmeleri gerektiğini
hatırlatın.
 1 saat oturup ders çalışmasını beklemek yerine, aralara molalar vererek çalışmaları
daha verimli olacaktır.
 Çocuklarının neyi yapamadıklarına değil neyi yapabildiklerine odaklanmalıdırlar.
 Çocuğun yaşına uygun Dikkat Güçlendirme Seti alabililirler.
 Puzzle oynamaya teşvik edilmeli.
 Topla ilgili bir spora yönlendirmeli çok işe yarar, özellikle, tenis, masa tenisi,
basketbol…
 İnternette ‘ dikkat arttırıcı oyunlar’ var, iki resim arasındaki farkı bulma, hafıza
oyunlar gibi. İnternetten oyun oynayacakları zamanlarda bunlara yönlendirebilirler.
 Ahşap oyma, şekil verme gibi atölye çalışmaları, sabrı, dikkati gerektiren
çalışmalardır, aile bu tarz atölyelere yönlendirebilir.
 Aile bireyleri bir arada olduklarında son harf oyunu oynayabilirler. Okuduğunu anlatması yönünde teşvik etmeleri gerekir. Göz teması kurmayı bir
konuya odaklanması gibi becerilerini geliştirmiş olurlar.
 Besinsel destek bu dönemde çok önemlidir. Omega-3 dikkat ve konsantrasyonu
güçlendirmeye yardımı olur. Hap halinde alınabileceği gibi, besinlerle de alınabilir (
Balık, Zeytinyağı, Badem, Ceviz, Yeşil Yapraklı Sebzeler ve Lifli Meyveler).
Araştırmalar ayrıca Kara Üzüm Çekirdeği ve Ezmesinin dikkatti artırmada etkili
olduğunu gösteriyor.
Omega-6 dikkati olumsuz etkileyebiliyor, et ve diğer hayvansal gıdalar bu gruba
giriyor. Dikkat problemi olan çocuğun beslenmesi daha Omega-3 üzerinden olması
faydalıdır.
Kola, çay, kahve gibi içecekler de beynin ön bölgesi uyardığı, geçici uyarıcı etki
yapıyor olması nedeniyle dikkat ve konsantrasyon da sıkıntı yaşayan çocuk için
sakıncalıdır.
Dikkat Eksikliği konusunda aile bunlara dikkat etmesine rağmen problem hala aynı
seviyede devam ediyorsa, bir uzmandan yardım almaları iyi olacaktır. İlaç kullanma
konusunda tereddütler var, alandaki uzmanlar ilaç kullanımı konusunda ikiye ayrılmış
durumdadır. Benim fikrim, ilaç yerine bu tarz çalışmalar ve besinsel desteklerle
kontrol altına alınabileceğinden yanadır.

Psk. Esra ALTUNSOY ADIGÜZEL
YAZININ ASLI: http://www.tasdelenkoleji.k12.tr/rehber-sunu/dikkat.pdf